Każdy kto zajmuje się, bądź tylko interesuje wychowaniem dzieci, zastanawia się jak je ustrzec przed piciem alkoholu, paleniem papierosów, narkotyzowaniem się, czy też innymi równie zgubnymi zainteresowaniami i zachowaniami. Wiek dzieci, którym proponuje się używki ciągle obniża się, tzn. sprzedający szukają kupców wśród coraz to młodszych grup. Wykorzystując dziecięcą ufność i ciekawość „producenci” starają się, by ich „towar” wyglądał jak najbardziej niewinnie i atrakcyjnie.
Z uwagi właśnie na te argumenty, powstała bajka i program profilaktyczny dla dzieci najmłodszych, by w sposób przystępny dla młodych wiekiem i utrwalony zabawą – doświadczeniem, uprzedzić fakty i nie dopuścić do niebezpieczeństwa sięgnięcia po jakikolwiek środek zmieniający świadomość.
Pani psycholog Małgorzata Zysik z Ośrodka Edukacji Społecznej Wspomaganie Rozwoju i Profilaktyki z Zambrowa przeprowadziła zajęcia oparte na bajce p. Agnieszki Grzelak „Cukierki” w Szkole Podstawowej w Stawiskach filia w Budach Stawiskich i filii w Jurcu Szlacheckim oraz Szkole Podstawowej w Porytem i filii w Dzierzbi.
Głównym zadaniem tego programu było przybliżenie podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych oraz uczenie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi, które mogą zagrażać zdrowiu i bezpieczeństwu. Dzieci poznały bohaterów bajki "Cukierki", rozmawiały o opisanych wydarzeniach i postaciach, tworzyły do niej ilustracje.W czasie zabawy mogły poczuć smak odtrącenia i próbowały nazwać swoje uczucia z tym związane, co pozwoliło zrozumieć dzieciom mechanizm powstawania uzależnień i sposoby przeciwdziałania.
W trakcie zabawy poznały moc uzależnienia próbując przerwać nić, symbolizującą uzależnienie. Wiedzą już, że można się uzależnić od różnych "cukierków": narkotyków, papierosów, alkoholu, dopalaczy, ale wiedzą też jak mogą tego skutecznie uniknąć.
Dodatkowo w szkole w Porytem zrealizowano Program profilaktyczny " TAK CZY NIE".
Celem programu było dostarczenie wiedzy na temat uzależnień, kształtowanie postaw sprzyjających podejmowaniu racjonalnych decyzji związanych z używaniem środków uzależniających oraz ćwiczenie praktycznych umiejętności umożliwiających obronę własnych praw ze szczególnym uwzględnieniem asertywnego mówienia NIE.
Program dostarczył dzieciom informacji o substancjach szkodliwych dla zdrowia oraz przybliżył wzorce postępowania, w których nie ma miejsca na alkohol, papierosy ani narkotyki.